Опасни за колоездачи и пешеходци места, необезопасени и несвързани алеи, по които минават хиляди столичани, се намират на възлови места в зелената част на София.

За това предупреждават от фондация "Фактор", чийто създател е известният любител велосипедист Вячеслав Стоянов, извършил няколко "еко" похода с колелото си - в страната, около Черно, Гърция, Средиземноморието...

По думите му това дори поставя под въпрос твърдението, че велосипедът е екологичен и здравословен транспорт - поне в схемите на Столична община.

Парковете Борисова градина, Ловен и Южен нямат обезопасена връзка помежду си, която да позволи на гражданите да използват удобно и безопасно велоалеите, придвижвайки се безпрепятствено по цялата им дължина и използвайки възможностите за голяма кръгова обиколка от центъра през зелените зони и обратно.

Особено притеснителен е районът на бул. "Симеоновско шосе", в частта, разделяща на две  велоалеята.

На проблемното място шофьорите хвърчат с бясна скорост, без необходимото ограничение като за зона с интензивна пешеходна и велосипедна натовареност,

изправяйки косите на всички преминаващи,

а за пешеходен светофар, подлез или надлез може само да мечтаем, споделя от опит Вячеслав.

А общината харчи нашите пари и би трябвало да ни обслужва така, както ни обслужват във всеки търговски обект, добавя той.

За радост на любителите на колоезденето все пак тази година се увеличи броят и обхватът на велосипедните инициативи.

Една от тях е "Неделя сутрин на колела", която "разкрива естествената усмивка на столицата". Всеки път в неделната велоразходка взимат участие около 70 любители, които обикалят около 20 км през зелената част на София, една от най-зелените столици в Европа.

Във връзка с това фондация "Фактор" е разработила също така и "Обиколка на зелена София", която представя града чрез система от

безплатни турове за чужди туристи и гости на столицата с водачи доброволци

Усилията са в посока насърчаване и развитие на туристическия поток и икономиката на туризма от една страна и популяризиране на София като атрактивна туристическа дестинация от друга.

За съжаление много от чужденците са ужасени от необезопасените места, които минават през възловите кръстовища и пресичат основни булеварди в столицата, като често споделят, че разходката из градската част и парковете е по-скоро "екстремна" - и то не физически, а психически, разказва Вячеслав.

За насърчаване на столичани към алтернативен транспорт, както и за предотвратяване на нежелателни инциденти в районите на парковете, от името на фондация "Фактор" са били изпратени молби за съдействие до кмета Йорданка Фандъкова, вътрешния министър Цветан Цветанов, председателя на управителния съвет на АПИ Лазар Лазаров и председателя на комисията по транспорта в Столичния общински съвет Радослав Тошев.

Те включват искания да бъде създадена пешеходна пътека и светофар,

активиращ се от натискане на копчето, на бул. "Симеоновско шосе", в зоната разделяща двете части на велоалеята в Ловен парк, и маркиране с триъгълни знаци, предупреждаващи за появата на велосипедист не само на проблемното място, но и на пешеходна пътека на бул. "Никола Габровски" срещу ул. "Тинтява" и

- пресечките на ул. "Сребърна" и ул. "Люба Величкова";
- ул. "Сребърна" и бул. "Черни връх";
- ул. "Козяк" и ул. "Христо Ценов";
- ул. "Козяк" и ул. "Кишинев".

Друг проблем е осветлението в парковете. Той обаче роди инициативата "Велоразходка из нощна София", която събира над 200 колоездачи всеки четвъртък вечер в центъра и парковете на града.

Социалните велосипедни разходки, в които взимат участие и стари, и млади, вече са отразени в над 50 национални медии, намирайки последователи в големите градове на България и чужбина.