Дните стават все по-кратки, а нощите са все по-хладни – есента вече е тук. Но ръка за ръка с нея пристигат и есенните дъждове, които създават локви и мокрят пътната настилка. След обилни валежи пътищата стават опасни и нараства рискът от аквапланинг.
Аквапланинг представлява възникването на хидродинамичен клин в основата на контакта на гумата на автомобила. Така се създава загуба на сцеплението, предизвикана от наличието на воден слой, отделящ гумата на автомобила от пътната повърхност.
При аквапланинг автомобилът става неуправляем дори и за най-опитните шофьори. Най-често това се случва, когато колелото не успява да отстрани водата ефективно от мястото на контакт с пътната настилка. Колкото по-голям е водният слой и по-малка дълбочината на протектора на гумата, толкова по-голяма е опасността от аквапланинг.
Ефектът може да възникне и при 40 км/ч при благоприятни фактори. По-широките гуми по-лесно попадат в аквапланинг от по-тесните, но разбира се има значение вида на протектора.
Според специалистите, за да се избегне рискът от инциденти, е нужно гумите да бъдат подменени, когато дълбочината на протектора падне под 4 мм.
При дъждовно време, не само гумите играят роля в увеличаването на риска от аквапланинг. Необходимо е шофьорите да управляват автомобилите си със съобразена скорост и повишено внимание, особено когато преминават през локви. Препоръчително е и изпреварването да се избягва.
Ако дори и при спазване на препоръките, колата ви все пак попадне в аквапланинг, запазете спокойствие, отпуснете газта и натиснете съединителя с цел да забавите колата и да възстановите сцеплението. Спирачките не са добър вариант, защото допълнително ще намалят сцеплението.