В студените месеци не бива да забравяме, че е важно да подготвим автомобила си за зимата. Какви са съветите на специалистите, за да се чувстваме по-сигурни на пътя и на какво най-вече трябва да обърнем внимание при подготовката на автомобила?
Определено можем да кажем, че шофирането през зимата нерядко се оказва сериозно предизвикателство. На този фон обаче много водачи подценяват обстановката и управлението на автомобила, въпреки че при минусови температури шофирането има своите особености и крие доста рискове.
Преди да потеглим на път през зимата обаче е най-важно да сме сигурни, че автомобилът ни е готов за това.
За Станчо Овчаров сигурността на пътя е основен приоритет. Именно затова той винаги подготвя автомобила си за зимата. „Винаги гледам гумите. Няма нужда да ми казват 15-и ли е, кога е. Трябва да се сменят. Земята е студена и летните гуми вече не помагат“, посочи Станчо Овчаров пред NOVA.
За гумите съветват и експертите. „Не грайфера прави зимната гума по-качествена и по-задължителна за мен дори, а това е каучукът, от който е произведена. Той е по-мек каучук и дава по-добро сцепление и оттам ни дава по-безопасно шофиране с нашия автомобил“, каза Диян Драганов, председател на структурата на СБА във Варна.
За зимата обаче не е достатъчно единствено да сменим летните гуми.
„Течностите на автомобила са една друга важна част от подготовката за зимата. Визирам охлаждащата течност – антифриза, която поради нашия по-стар парк в България, често ни се случва през топлите месеци да доливаме вода и по този начин охлабваме действието на антифриза. Към течностите слагам задължително и течността за чистачки. Задължително е да се проверят и чистачките на автомобила. Акумулаторът е една от частите, която се влияе от ниските температури. Точно затова е хубаво преди да започнат студените месеци да се уверим, че акумулатора ни е в добро състояние. Като цяло един общ преглед на автомобила за зимните условия за мен е дори задължителен, защото както всички виждаме – това да не си подготвим автомобила коства нашия живот и на другите хора“, заяви Драганов.
А освен подготовката на автомобила е много важно и как шофираме при зимни условия. Затова се доверяваме на професионалистите, за да видим как се прави.
„Потегляме и си представяме, че сме на хлъзгав участък. При изпадане в такава ситуация, когато навлезем в участък, който не сме го предвиждали или да кажем е по-труден и по-опасен и усетим занасяне на автомобила, аз препоръчвам на абсолютно всички да останат спокойни, да върнат газта на автомобила съвсем леко, наистина много леко да оберат спирачката“, обяснява Драганов.
„Връщането на газта се прави с цел, за да не пребуксуваме, от стрес, да не дадем газ. Връщането на газта убива скоростта и машината започва да спира на скорост, но в същото време колелетата не буксуват. Спирачката е много чувствителна, а когато сме в леден участък, е по-препоръчително съвсем леко да я оберем и да не я натискаме. Натискането на спирачката блокира колелета и вече изключваме движението на волана, защото когато колелета са блокирали колкото и да въртим волана ние нищо не правим – ние просто се пързаляме", добавя той.
А и шофьорите, и експертите препоръчват – „Трябва да се отнасяме с необходимата грижа, защото животът ни зависи от това. Много хора са немарливи и не обръщат внимание“, коментира Овчаров.
„Да бъдат добри, да бъдат спокойни. Нека да зареждат автомобилите си с повече гориво, когато тръгват на дълъг път, да тръгват навреме, да не бързат. Нека бъдем добри хора, а оттам ще бъдем и добри шофьори“, каза още председателят на структурата на СБА във Варна.