Една от най-интересните средновековни крепости се намира на плато върху стръмни скали над съвременния град Провадия. Навремето византийците са наричали крепостта Проват, което в буквален превод от гръцки означава овца или Проватон от проход, теснина. Впоследствие българите наричат крепостта „Овеч“, което се смята, че произхожда в буквален превод от византийското наименование и произлиза вероятно от факта, че в района е имало развито овцевъдство. Това четен в поредния епизод на интернет влога "Накъде с БДЖ".

С влак до Провадия С влак до Провадия Снимка: БДЖ

 

Град Провадия се намира на главната железопътна линия между Шумен и Варна. Крепостта „Овеч“ е разположена на скалиста местност над града и е по-лесно достъпна от спирка Добрина, където спират повечето влакове. Разстоянието от жп спирката до крепостта е не повече от половин час ходене по пътя за едноименното село Добрина, като за самата крепост пътят се отбива отляво и нагоре по горист склон с широк черен път, където се намира главният вход и билетната каса от Източната страна на крепостта, достъпна по изсечени каменни стълби в самата скала. Съществува и много по-приятна горска пътека, разположена до носещият името на крепостта ресторант. Достъпът до върха на платото по нея се осъществява от Западната ѝ страна по специално изградена метална конструкция с вити стълби.

От Варна пътуването с влак отнема близо час с бърз влак и малко повече с пътнически. От рано сутринта до следобедните часове влакове в тази посока се движат през час и половина. Удобна възможност за пътуване за разходка през деня от Варна до Провадия е с бързия влак за Каспичан в 09:30 ч. Така ще можете да достигнете до крепостта и спокойно да се насладите на панорамните гледки от платото над скалите. От гара Провадия разстоянието до историческото място е малко повече, като оттам ще удължите разходката си с още 10-15 минути и трябва да прекосите почти целия град докато стигнете до отправните точки за крепостта. Вариантите за прибиране обратно към Варна също са няколко, като за удобен такъв може да предложим бързия влак от София в 13:45 ч., освен ако не решите да удължите разходката си в града или да се отбиете да хапнете в някоя от местните механи и да хванете някой от по-късните влакове.

От Шумен можете да стигнете до Провадия в подходящо време за разходка с бързия влак от Враца в 10:15 ч. Пътуването отнема 45 минути и с този влак ще пристигнете преди обяд, за да имате достатъчно време за приятна разходка през деня, след което можете да се приберете обратно в Шумен с бързия влак за София в 14:52 ч. от спирка Добрина. В случай, че не успеете да стигнете навреме за влака, не е необходимо да бързате, тъй като след малко повече от половин час минава пътническия влак за Шумен. Предложените варианти за пътуване са примерни, като разбира се, не е необходимо да се съобразявате с тях и да решите да направите по-дълга разходка и да се приберете по-късно.

Крепост „Овеч“

Крепостта „Овеч“ се намира на скалисто плато над град Провадия с форма на кораб от север на юг, наречено „Калето“. От всички страни то е обкръжено със скални венци с височина от 11 до 25 метра. Тесен провлак го свързва със съседно плато, разположено непосредствено до него на север. Високи крепостни стени са се издигали в северната част на „Калето“, където е разположена и Главната порта на крепостта. Тя се свързва с провлака към съседното плато чрез специално изградено мостово съоръжение с дължина около 160 метра. Над изкуствено прокопан провлак пред портата с дължина 8 метра и дълбочина 5 метра е бил изграден подвижен мост. Непосредствено от главната порта засводен на повече от десет метра изсечен в скалата път води навътре към крепостта. Легенди разказват за това, че в карстовите пещери под самата крепост са се съхранявали огромни запаси от жито и храна, с които се изхранвали жителите на града по време на обсада.

В днешно време достъпът до крепостта е лек и приятен, като не изисква особени усилия дори за не добре подготвени туристи. На самото плато личат останки от църкви, улици, жилищни сгради, разположени в северната част на твърдината, три входа (от север, изток и запад), отбранителни съоръжения, 30 раннохристиянски гробници, множество кладенци за събиране на вода (един от които с дълбочина 80 м.), единадесет щерни за зърно, стражевите кули, затворите на благородниците и на провинилите се граждани и военнопленници, мраморните колони на Омуртаг, като най-запазени и реставрирани са входната порта от северната страна на платото, каменната стена около нея и напълно обновеното мостово съоръжение между крепостта и съседното плато.

Съществуват данни, че през средновековието крепостта е била духовно средище. Според исторически източници градът е възникнал като крепост и форпост, който е предпазвал Византия от нахлуващите от север войнствени племена. Вече в пределите на българската държава укреплението бързо се разраства в селище и дори става военно-административен център. За това способствало стратегическото му разположение – близостта до Плиска, Преслав и Варна, при евентуално превземане на Варна, Овеч бил основната преграда по-пътя към Плиска и Преслав.

По време на Второто българско царство „Овеч“ е една от най-мощните крепости в Източна България. Градът е бил процъфтяващ занаятчийско-търговски център, тук идвали търговци от Дубровник, Армения и други далечни краища. „Овеч“ се издига и като един от най-важните митрополитски центрове на България. През османския период Провадия е главен източнобалкански център на дубровнишката търговия. По време на Руско-турската война градът е напълно разрушен и години наред се възстановява. За кратък период от време градът е окръжен център в Княжество България. През всичките тези години крепостта „Овеч“ е съхранила паметта на много исторически събития, претърпяла многобройни сражения и завладявана и ползвана от различни народи.

Какво още можем да видим, ако хванем влака към Провадия - цялото видео гледайте тук.