В наши дни авиацията е в подем. Инженерите по света пък работят усърдно, за да направят летенето по-щадящо климата – например с нова водородна технология. А един екип в Словения вече е по-напред от останалите в това отношение. Със специалистите ни среща екипът на „Дойче веле” в поредицата „Европа в 15 минути”:
Тестовите пилоти от Словения са осъществили уникален полет – първият в света само на водород. Екипажът е прекарал две години в преправянето на своя тестов самолет. Толкова време е отнело и преобразуването на източника на енергия във водородна горивна клетка.
„Новото при тази версия е, че вместо резервоар под налягане, който да осигурява водород, тук имаме резервоар, пълен с течност, чийто капацитет е три пъти по-голям. С течния водород , имаме възможност да покриваме по-дълги разстояния и следователно авиациятата ще остане такава, каквато я познаваме”, обяснява Йозеф Кало,основател на H2FLY.
Всички погледи са насочени към летенето с водородна технология, тъй като дори големите играчи в индустрията (като Airbus) ще трябва да разчитат на течен водород за екологично чисти полети в бъдеще. За да може компанията, базирана в Щутгарт да изиграе роля в този процес, цялата система ще трябва да стане по-малка и по-компактна. След по-малко от две години те трябва да предложат решение за пътнически самолет от типа DO328. Производителят на 33-местната машина вижда в нея възможност за екологично летене.
„Настоящата концепция е, че горивните клетки ще бъдат разположени в кабината, а резервоарът ни за водород – отзад. Така че по същество имаме електродвигатели отвън. Това е така наречената силова установка, която задвижва тези двигатели, а задачата на самолета е да изведе цялото оборудване на височина и в съответните условия и да го тества”, пояснява Райън Майбърг, главен инженер „Бъдещи проекти”.
Британският конкурент ZeroAvia изглежда по-бърз. По-малък двумоторен самолет вече завърши успешен изпитателен полет в началото на 2023 г. - само с един електрически двигател и водород под формата на газ. Другият двигател е класически с вътрешно горене.
Airbus също се интересува от водородно задвижване и наскоро придоби дял в компанията. Стартъпът иска да преоборудва серийно първите регионални самолети в рамките на две години.
Още по темата гледайте във видеото.
Прочетете също и: